پیام رییس سازمان ملی استاندارد ایران به مناسبت گرامیداشت هفته استاندارد

دکتر مهدی اسلام پناه، معاون رییس جمهور و رییس سازمان ملی استاندارد ایران در آستانه هفته استاندارد، در پیامی اعلام کرد: نظام استاندارد می‌بایست با نگاهی بی‌طرفانه و تخصصی، نیازهای امروز جامعه را رصد و تحلیل نموده تا بتواند به عنوان یک نظام کارآمد و مؤثر برای مردم و در جهت حفظ حقوق آحاد جامعه عمل نماید.

متن کامل پیام به شرح زیر است: 
سازمان ملی استاندارد ایران مصمم است در راستای حفظ منافع ملی، توسعه اقتصادی و رفاه مردم و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌ المللی، وظایف قانونی خود را به نحو شایسته انجام دهد.

عملکرد این سازمان طیف وسیعی از مخاطبین و ذی نفعان را در بر می‏گیرد. دامنه جغرافیایی این سازمان به مرزهای کشور محدود نشده و باتوجه به جایگاه آن در تدوین استانداردها و مقررات فنی و ارزیابی انطباق کالاها و خدمات و همچنین عضویت در مجامع و نهادهای بین ‏المللی، به عنوان یک سازمان تخصصی ملی و بین ‏المللی در مقیاس اقتصاد جهانی فعالیت دارد.
بر این باور هستیم که سازمان ملی استاندارد ایران وکیل مردم و صدای مصرف کننده برای احقاق حقوق عامه در تأمین کیفیت، ایمنی و سلامت است و با رشد و توسعه متوازن در عرصه‌های مختلف تخصصی، با دانش، تجربه، تفکر خلاقانه و نوآورانه با قریب به یک قرن سابقه ارزشمند، در کنار نقش آفرینی جوانان متخصص گام دوم انقلاب اسلامی، زمینه‌ساز جهش‌های بلند و تحولات عظیم در نظام استاندارد کشور خواهد شد.
در مدت زمان کوتاهی که از دوران مدیریتی جدید و تحولی سازمان ملی استاندارد ایران گذشته است، این سازمان با تعهد و اعتقاد به پاک‌دستی، بی‏طرفی، سلامت کاری، عدم منفعت‌طلبی و مقابله با فساد در کلیه امور تخصصی و نظارتی نظام استاندارد ایران اقدام نموده و دستاوردهای قابل توجهی داشته است:
از جمله اقدامات انجام شده در حوزه ارزیابی انطباق می‌توان به رفع تعلیق اجرای ۹ استاندارد اجباری تعلیق شده در دولت قبل از سری استانداردهای اجباری ۸۵ گانه خودرو، از رده خارج نمودن خودروهای با کیفیت پایین‌تر از حداقل استانداردهای اجباری، اعلام اجرای اجباری استاندارد برای گندم و برنج تولید داخل و اجباری شدن اجرای استاندارد خدمات پس از فروش خودروهای سواری اشاره نمود. همچنین این سازمان از جهت مقابله با کم فروشی و صحه سنجی در زمان هدفمندسازی یارانه ها در دولت مردمی سیزدهم اقدام به بررسی اوزان مواد پیش بسته بندی شده و عیارسنجی فلزات گرانبها نمود. علاوه بر این سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان تنها مرجع رسمی اعطای نشان حلال اقدام به ارزیابی انطباق و صدور ۱۰۰ گواهی نشان حلال نموده است که این موضوع در سنوات گذشته کاملاً راکد بوده و در دوره مدیریتی جدید راه‌اندازی و ساماندهی شده است. از دیگر اقدامات سازنده این سازمان در دوران تحولی فعال نمودن استانداردسازی خدمات از جمله خدمات گردشگری، خدمات آموزشی، خدمات بهزیستی و توانبخشی، خدمات ورزشی و خدمات پستی و غیره می‌باشد.
سازمان ملی استاندارد ایران اقدام به طرح مفهوم نوین «دیپلماسی استاندارد و کیفیت» با هدف توسعه دیپلماسی و رایزنی با کشورهای هدف تجاری و حل مسائل مربوط به صادرات و واردات در حوزه استاندارد و کیفیت نموده است. در این راستا سازمان ملی استاندارد ایران اقدام به تهیه، تدوین و عقد تفاهم‌نامه‌های کاربردی و برنامه‌های اجرایی، بروزرسانی تفاهمات قبلی، تسهیل صادرات از طریق صدور کدهای عمومی استانداردسازی برای فرآورده‌ها و مشتقات نفتی و همچنین تسریع و تسهیل امور در فرآیند ارزیابی انطباق کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم عزیز ایران اسلامی با اتخاذ تدابیری همچون نمونه‌برداری روی عرشه، حمل یکسره و تعیین ضرب‌الاجل پاسخ‌دهی برای آزمایشگاه‌های همکار نموده است. علاوه بر این در راستای نقش‌آفرینی سازمان ملی استاندارد ایران به‌عنوان مرجع و راهبر استاندارد و کیفیت در منطقه و جهان اسلام اقدام به تهیه و تدوین سند یکپارچه غذا (شامل اصالت، کیفیت، حلیت و ایمنی غذا) نموده است.
سازمان ملی استاندارد ایران موضوع طراحی «مدل جایزه کیفیت جهان اسلام» که در آن علاوه بر دانش تخصصی روز از مبانی فکري اسلام و ارزش‌هاي بنیادین انقلاب اسلامی، اسناد بالا دستی با رویکرد بومی و لحاظ نمودن ویژگی‌های فرهنگی، صنعتی، اقتصادي، اجتماعی، زیست‌محیطی و… کشور و همچنین ظرفیت‌های جهان اسلام بهره‌گیری شده باشد، در دستور کار قرار داده است تا علاوه بر بازتعریف مبانی نظام‌نامه جایزه ملی کیفیت ایران، در قالب همکاری سازمان ملی استاندارد ایران با مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی (SMIIC)، موضوع تبیین و ترویج مدل و شناساندن آن به سایر کشورهای اسلامی در دستور کار قرار گیرد.
موضوع «طراحی سازوکار محاسبه نرخ رشد کیفیت» با همکاری دانشگاه‌های برتر کشور با استفاده از شاخص‌های علمی، روزآمد و بومی و با قابلیت هوشمند (برخط) ورود داده‌ها از سراسر کشور و گزارش‌گیری تخصصی و دامنه گسترده‌ای از کالا و خدمات اولویت‌دار تعریف شده است.
موضوع تدوین «بسته استاندارد محصولات دانش‌بنیان» به صورت مجموعه متنوعی از امور در بخش‌های تدوین و ترویج استاندارد، ارزیابی انطباق محصولات و خدمات دانش‌بنیان، اندازه‌شناسی، اوزان و مقیاس‌ها، آزمون‌های کیفی، فعالیت‌های بازرسی و… مرتبط با مقوله مهم استانداردسازی محصولات دانش‌بنیان در دستور کار سازمان ملی استاندارد ایران قرار گرفت.
شأن بالای سازمان ملی استاندارد ایران شایسته آن است که این سازمان به بازیگردان اصلی، آینده‏ نگر و پیش‌فعال در عرصه استاندارد و کیفیت در منطقه و جهان مبدل شود؛ لذا تدوین «سند تحولی مشارکت هوشمندانه و هدفمند در تدوین استانداردهای بین‌المللی» و نیز تهیه «روش اجرایی شناسایی اولویت‌های استانداردسازی بین‌المللی آینده‌نگرانه» از طریق شناسایی محصولات و فرآیندهای تحول آفرین با رویکرد آینده‌نگری و پیش‌دستی در پیشنهاد و مشارکت فعالانه در تدوین استانداردها در دستور کار این سازمان قرار دارد. در همین راستا سازمان ملی استاندارد ایران اقدام به ایجاد پردیس نوآوری و مرکز رشد ایده‌های نوآورانه در پژوهشگاه استاندارد نموده است.
با عنایت به رسالت قانونی این سازمان در مسئولیت نظارت استصوابی و حسن نظارت در نظام استاندارد کشور، سازمان ملی استاندارد ایران در صدد ارتقای مرجعیت علمی، فنی و نوآوری در عرصه کیفیت‌پژوهی و استانداردسازی منطقه‏ای و بین ‏المللی در جهت بهبود کیفیت زندگی، تأمین منافع ملی و ارتقاء توان رقابتی می باشد. همچنین راهبری نظام مدیریت کیفیت و تعالی در سطح منطقه و جهان اسلام به منظور تبیین و نهادینه ‏سازی الگویی علمی، راهبردی، پیشران، مبتنی برمبانی فکری اسلامی و تجربیات موفق بومی از دیگر چشم اندازهای این سازمان است.
ان شاءا… تلاش فرزندان ایران عزیز اسلامی و متخصصین و دانشمندان گام دوم انقلاب در سنگر مهم و بی بدیل استاندارد در دولت مردمی و در دوران تحولی بتواند طعم زندگی با کیفیت را به آحاد مردم عزیز بچشاند و نقش نظام استاندارد را به عنوان عامل موفقیت و پیشران تجاری سازی محصولات دانش بنیان در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور تقویت نموده و امکان ارتقای چشمگیر قابلیت های رقابتی کالا و خدمات ایرانی را در بازارهای جهانی فراهم سازد.
دکتر مهدی اسلام پناه
مهر ۱۴۰۱- برگرفته از وب سایت سازمن ملی استاندارد ایران