نانوساختارهای موجود در شیر، کلید درمان دو بیماری گوارشی است

پژوهشگران سنگاپوری نشان دادند که وزیکول‌های خارج سلولی موجود در شیر می‌تواند ایمنی روده و کیفیت باکتری‌های روده را بهبود داد و روی درمان سندرم نشت روده و التهاب روده موثر باشند.

سد روده برای جذب مواد مغذی و جلوگیری از نشت مواد مضر به جریان خون بسیار مهم است. در شرایط بیماری، اختلال در سد روده ممکن است نفوذپذیری آن را افزایش داده و منجر به نشت روده شود.

سندرم “نشت روده” اغلب با علائمی مانند اسهال مزمن، یبوست یا نفخ همراه است. این بیماری با بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری التهابی روده و بیماری کبد چرب غیر الکلی همراه بوده است. هر دو بیماری بسیار شیوع دارند، که دومی حدود ۴۰ ٪ از جمعیت سنگاپور را تحت تأثیر قرار می دهد، در حالی که بیماری التهابی روده ۱ تا ۳ نفر را در هر ۱۰،۰۰۰ نفر سنگاپوری تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال، گزینه‌های درمانی برای این دو بیماری بسیار شایع، محدود است. بنابراین ترمیم نشت روده یک رویکرد بالقوه برای درمان این بیماری‌ها است.

شیر به عنوان اولین غذای کاربردی طبیعت، نقش مهمی در توسعه سد روده و سیستم ایمنی بدن دارد. شیر انسان و گاو سرشار از وزیکول‌های خارج سلولی (mEV) بود و این ذرات نانومقیاس حاوی اجزای مفید هستند که می‌توانند ایمنی روده و کیفیت باکتری‌های روده را بهبود بخشند. با این حال، مشخص نیست که آیا وزیکول‌های خارج سلولی از سد روده محافظت می‌کند و نشت روده را درمان می‌کند یا خیر.

برای شناخت بیشتر این پدیده، جیونگ وی وانگ Wang از دانشکده پزشکی یونگ لو لین، دانشگاه ملی سنگاپور، با همکاری هوکسی یی از دانشگاه اقیانوس چین، به بررسی اثرات درمانی احتمالی وزیکول‌های خارج سلولی بر روی نشت روده پرداختند.

این گروه با از بین بردن چربی، پروتئین و لاکتوز شیر mEV را استخراج کردند. آن‌ها دریافتند که مقادیر زیادی پروتئین و اسیدهای نوکلئیک کوچک که در وزیکول‌های خارج سلولی حمل می‌شوند که با عملکرد سد روده همراه هستند. وزیکول‌های خارج سلولی استخراج شده از شیر مادر در انسان و شیر گاو دارای محتوای درمانی مشابه هستند. اثربخشی درمان وزیکول‌های خارج سلولی در مدل‌های آزمایشگاهی نشان داده شد.

محققان پس از تجویز وزیکول‌های خارج سلولی به مدل‌های آزمایشگاهی، مشاهده کردند که التهاب روده آن‌ها سرکوب شده و سد روده آسیب دیده ترمیم شده است. مهمتر از همه، وزیکول‌های خارج سلولی از نشت سموم باکتریایی روده به جریان خون جلوگیری می‌کنند و به طور موثری از آسیب کبد ناشی از سم جلوگیری می‌کنند.

این نتایج نشان می‌دهد که تجویز خوراکی وزیکول‌های خارج سلولی به طور بالقوه می‌تواند نشتی روده را بهبود بخشد و به طور موثری پیشرفت بیماری التهابی روده و بیماری کبد چرب غیر الکلی را کُند کند.

به گفته تیم تحقیقاتی، یک فرد بالغ انسان ممکن است برای دستیابی به اثرات درمانی بر شرایط بیماری فوق‌الذکر نیاز به نوشیدن ۱ لیتر شیر در روز داشته باشد.