کشف نانوساختاری که می‌تواند اَبـَـرمیکروب‌ها را نابود کند

کشف نانوساختاری که می‌تواند اَبـَـرمیکروب‌ها را نابود کند

پژوهشگران نشان دادند که کوبوزم‌ها (نانوساختارهای بلوری مایع که به صورت مکعبی از جنس لیپید هستند) می‌توانند برای مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی استفاده شود.

محققان استرالیایی با استفاده از فناوری نانوذرات در حال آزمایش روی نحوه جلوگیری از تشکیل ابر میکروب‌هایی هستند که در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند.

آنتی‌بیوتیک‌ها دیگر برای دور نگه داشتن ابر میکروب‌ها کافی نیستند، اما یک تیم تحقیقاتی استرالیایی در تلاش است تا با استفاده از فناوری‌نانو با باکتری‌های مقاوم مبارزه کند.

سازمان بهداشت جهانی مقاومت ضد میکروبی را یکی از ۱۰ تهدید بزرگ سلامت جهانی اعلام کرده است و می‌گوید استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها محرک اصلی ابر میکروب‌های مقاوم به دارو است.

درمان برخی از باکتری‌ها سخت است، زیرا توسط یک غشای بیرونی احاطه شده‌اند که به عنوان مانعی عمل می‌کند و مانع از رسیدن آنتی‌بیوتیک‌ها به اهداف خود در داخل باکتری می‌شود.

دانشمندان دانشگاه موناش، سازمان علوم و فناوری هسته‌ای استرالیا و CSIRO مقاله‌ای را در مجله Nature Communications منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد چگونه یک روش درمانی جدید با غشای خارجی باکتری برهم‌کنش می‌دهد.

محققان با استفاده از فناوری نانوذرات، از کوبوزوم‌ها، که ذرات کریستالی مایع هستند، به‌عنوان ابزاری برای دارورسانی برای رسیدن به باکتری‌ها و هدف قرار دادن آن‌ها استفاده می‌کنند.

دسته‌ای از داروهای آنتی‌بیوتیکی به نام پلی میکسین‌ها، که غشای خارجی را می‌شکند و خود نسبتاً سمی هستند، به عنوان آخرین خط درمان استفاده می‌شود.

آنتون لو برون، از پژوهشگران این پروژه گفت: «ما در حال بررسی رویکردهای جدید برای رساندن آنتی‌بیوتیک به محل عفونت بودیم که متوجه شدیم که کوبوزم‌ هنگام اتصال به سطح باکتری‌ها دارای خواص ضد میکروبی است.

آن‌ها از ابزاری به نام بازتاب سنج نوترونی استفاده کردند تا ببینند چگونه کوبوزم با سطح باکتری برهم کنش می‌کنند. لو برون گفت: «در اصل، داروی پلی میکسین یک ابزار حمل و نقل است و در آزمایش‌ها، آن‌ها به طور مؤثرتری توانستند از سد بیرونی باکتری عبور کنند.»

با وجود اینکه این نتایج اولیه بوده و دانشمندان در حالت آزمایش هستند، آن‌ها معتقدند استفاده از درمان ترکیبی نانوذرات و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند در درازمدت افراد را از مصرف همزمان بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها منصرف کند.

گام بعدی برای دانشمندان این است که در نظر بگیرند که کدام ویژگی‌های کوبوزم به آن‌ها اثر آنتی‌بیوتیکی می‌دهد و چگونه می‌توان از آن‌ها برای ارائه درمان‌ها استفاده کرد.

منبع خبر: nano.ir